'Inception'Christopher Nolans klyftiga sommarblockbuster Inception har lyckats förleda och förvirra praktiskt taget alla som har sett den — inklusive oss. Filmens regissör och skådespelare har naturligtvis varit förtegna om de många frågor som lämnades av filmen, i synnerhet det kontroversiella och tvetydiga slutet — men lyckligtvis är filmens kostymdesigner Jeffrey Kurland mer tillmötesgående än så. I en intervju med Clothes On Film förklarar han att vår uppmärksamhet har riktats mot fel sak i filmens slutscen. Det finns självklart spoilers efter hoppet, så om du inte har sett filmen rekommenderar vi att du läser något annat.

Hur mycket reflekterar kläder de inre intrigerna i en films handling, speciellt för en film som Inception? Till exempel så har Cobbs barn samma kläder på sig i slutet som i sitt “minne” genom filmen. Finns det något att uttyda i det?
Kostymdesign reflekterar mycket på rörelsen i handlingen, i synnerhet i karaktärsutvecklingen. Karaktärsutveckling ligger i framkant inom kostymdesign. Karaktärerna får handlingen att röra på sig, och tillsammans med regissören och skådespelaren definierar kostymdesignern filmens emotionella ton på ett visuellt sätt. I en mer fysisk mening hjälper klädernas stil och färg till att hålla handlingen på rätt spår, att kontrollera tid och plats.

Och den andra delen av din fråga, barnens kläder är annorlunda i den sista scenen… titta igen…

Så Cobbs totemsnurra var tydligen bara en distraktion; det är barnens kläder vi borde ha hållit ett öga på. Som vi också nämnde i Popponny Happy Hour spelas Cobbs barn av två helt olika skådespelare vilket skulle kunna indikera att de har blivit äldre när han äntligen återförenas med dem i USA. Är du övertygad? Eller är du fortfarande fast i tron om att Cobb är kvar i drömvärlden när filmen slutar?

— Mattias Hinderson